کد مطلب:182702 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

بازماندگان شهدا
بر اساس تصریح قرآن زندگی شهید از سایرین متفاوت است. بزرگ ترین امتیازی كه در برار شهادت نصیب شهید می شود، زندگی برتر است، و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء. [1] .

از ویژگی این زندگی این است كه شهید پس از شهادتش از روی دادهای دنیا و نیز چگونگی زندگی بازماندگان باخبر می باشد. به همین سبب ساماندهی زندگی بازماندگان كه موجب كاهش آسیب ها و آرامش و بالندگی آنان می باشد، شهید را مسرور و خوشحال خواهد نمود. همان گونه كه نابسامانی زندگی بازماندگان و آسیب ها و تنگناهایی كه بر آنان تحمیل می شود، شهید را آزرده خاطر می نماید.

دو دیگر این كه ساماندهی زندگی بازماندگان شهدا در زمینه های فرهنگی و اقتصادی خود یك ارزش الهی و انسانی است. این نوع تلاش ها روی كرد ارزشی به آرمان شهادت خواهد بود. این روی كرد نگاه ارزشی به فرهنگ شهادت پروری و زندگی آرمانی خواهد بود.



[ صفحه 127]



ترویج شهادت خواهی برای استقرار ارزش های الهی و انسانی می باشد. ترویج فرهنگ شهادت، ترویج آرمان عزت آفرینی، دفاع جانانه تا پای خون از ارزش ها می باشد. این اندیشه ارزشی در معارف قرآن متجلی است. و سیره عترت آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز همین ارزش را بارور نموده است. كه به بازماندگان شهدا باید توجه ویژه نمود. باید زندگی آنان ساماندهی گردد، تا شهید آزرده خاطر نگردد.

سید الساجدین علیه السلام به بازماندگان شهدا توجه ویژه دارد و آنان را با سایرین متفاوت می بیند و علت آن را هم شهادت عزیزان آنها عنوان می كند. عقیل بن ابی طالب كه خود فرد فرزانه و زیركی بود، فرزندان برومند و عزت آفرینی تربیت نمود كه پنج تن آنان در قیام امام حسین علیه السلام تا پای جان از آرمان های حسین علیه السلام دفاع نمودند. مسلم بن عقیل فرد فرزانه و هوشمند و شجاع كه عراق به ویژه كوفه، پایگاه تشیع علوی را به حمایت از حسین علیه السلام ساماندهی نمود. تا آن هنگام كه حركت بزرگ مسلم در كوفه مهار و سركوب شد و مسلم مظلومانه به شهادت رسید. [2] .

چهار تن از برادران وی همراه كاروان حسین علیه السلام بودند كه آنان نیز تا پای جان از دین و آرمان خود دفاع نمودند و همگی در ركاب حسین علیه السلام به شهادت رسیدند [3] كه این خاندان سخت ترین آسیب ها را در جهت احیای ارزش های الهی برتابیدند و تا پای شهادت ایستادند.

سید الساجدین علیه السلام به پاس قدردانی از این ارزش آفرینان به بازماندگان آنان توجه شایان می نماید. آنان را مورد حمایت خویش



[ صفحه 128]



قرار می دهد. هنگامی كه از وی می پرسند چگونه بین فرزندان عقیل و فرزندان جعفر تفاوت می نهی، پاسخ می دهد، به خاطر سختی هایی كه پسران عقیل در همراهی با حسین بن علی (علیهماالسلام) متحمل شده اند، به آنان توجه بیشتر دارم. و این روش مستمر سید الساجدین علیه السلام بود، و كان علی بن الحسین علیه السلام یمیل الی ولد عقیل، فقیل له ما بالك تمیل الی بنی عمك هولاء دون آل جعفر، فقال انی اذكر یومهم مع ابی عبدالله الحسین بن علی (علیهماالسلام) فارق علیهم. [4] این رفتار ارزش آفرینی امام سجاد علیه السلام در راستای بازماندگان شهداست، خاستگاه این رفتار اندیشه های عرشی حضرت است كه این گونه در رفتارش آشكار می گردد.


[1] بقره، 154.

[2] شرح ماجرا و علل سقوط كوفه به صورت شفاف در كتاب امام حسين (ع) الگوي زندگي تحليل شده است، ص 166.

[3] طبري، ج 4، ص 599، الامامه و السياسه، ج 2، ص 182، اخبار الطوال، ص 247.

[4] كامل الزيارات، ص 214.